Η ΠΕΡΙΠΛΟΚΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΙΩΝ ΣΩΜΑΤΩΝ


Ο αστρολόγος διέκρινε σχήματα λοιπόν. Μια ομάδα έμοιαζε με τούφα μαλλιών, άλλη με σκορπιό, άλλη παλι με περήφανο λιοντάρι. Η θέση τους σε μια συγκεκριμένη στιγμή άλλαζε ανάλογα με την εποχή. Αυτό όμως ήταν προβλέψιμο. Κάθε άνοιξη, κατά την Βαβυλωνιακή περίοδο, ο αστερισμός που εμείς ονομάζουμε Ταυρο εμφανιζόταν στον ορίζοντα την αυγή, ένα μηνα αργότερα τη θέση του έπαιρναν οι Δίδυμοι. Αλλα ενας αριθμός φωτεινών αστρων δεν ακολουθούσε αυτό το πρότυπο. Η πιο φανερή εξαίρεση ήταν ο Ηλιος. Ακόμα και ο πιο αδιάφορος παρατηρητής ήξερε ότι το καλοκαιρι ο Ηλιος ανέτειλε νωρίτερα, έμενε περισσότερο στον ουρανο, ακολουθούσε ένα ψηλότερο μονοπάτι από ότι το χειμώνα και το σημείο του ορίζοντα από οπου ξεπηδούσε κάθε πρωί μεταφερόταν σταδιακά προς το βορρά.

Στη μέση του καλοκαιριού η πορεία αυτή αντιστρεφόταν, ο Ηλιος προχωρούσε προς το νοτο και παλι, ακολουθώντας μια χαμηλότερη διαδρομή στον ουρανο. Ήταν καταφανές ότι οι κινήσεις του ήταν ανεξάρτητες, αν και συνδεόταν κατά κάποιο τρόπο με το μεγάλο τόξο που διέγραφαν τα αλλα ουράνια σώματα κατά μήκος του στερεώματος. Όμως, οι αστεροσκόποι κρατούσαν το κλειδί για σχεδόν αλάνθαστες προβλέψεις. Μετρώντας τις μέρες από τότε που ο Ηλιος άρχιζε να κινείται προς τον βορρά, μπορούσαν να υπολογίσουν ποτε θα φούσκωναν οι ποταμοί της Μεσοποταμίας, κατά τις ανοιξιάτικες πλημμύρες, και ποτε θα ήταν η καταλληλότερη εποχή για να σπείρουν η να φυτέψουν οι αγρότες.

Μια ακόμη λαμπρή εξαίρεση στην συνολική ουράνια τάξη ήταν η Σελήνη, η οποία ανέτειλε η έδυε σε άτακτες ωρες της ημέρας και της νύχτας, αλλάζοντας σχήμα συνεχώς. Από υπέροχα φωτεινή όταν ήταν γεμάτη, λιγόστευε και γινόταν ολοένα και πιο μικρή και μετα τίποτα, για να ξαναγεννηθεί με μια καινούργια λαμπρότητα. Ο κύκλος διαρκούσε 29μησι ημέρες και πρόσφερε στον μάντη ένα εύκολο τρόπο για να υπολογίσει τον χρόνο. Κάθε κύκλος γενόταν μήνας, και 12 μήνες αποτελούσαν ενα περίπου ετος. Όμως, υπήρχε ένα σημαντικο πρόβλημα: οι κύκλοι της Σελήνης δεν ταίριαζαν με τον ετήσιο κύκλο του Ηλιου. Έτσι, οι εποχές καθυστερούσαν σύμφωνα με το ημερολόγιο και οι μάντεις για να το διορθώσουν έπρεπε, κάθε λίγα χρονια, να προσθέτουν σε αυτό ένα μηνα.

Ορισμένες ημέρες, το μηνα αφιερώνονταν στην λατρεία. Σε αλλες παλι απέφευγαν κάθε δραστηριότητα. Οι τελευταίες πριν από την νεα σελήνη, όταν η παλιά “διέσχιζε τον ποταμό του θανάτου”, θεωρούταν ιδιαίτερα τυχερές. Στις 29 του μηνα Τεμπιτ, ο βασιλιάς δεν έβγαινε από το παλάτι του για να μην τον “μαγέψουν οι άνεμοι του δρόμου”. Οποιοσδήποτε άνθρωπος τολμούσε να βγει από το σπίτι του στις 29 Νισαν σίγουρα θα πέθαινε -έτσι ισχυριζόταν οι μάγοι.
Πράγματι, από την εποχή του βασιλιά Χαμουραμπί, τον 18ο αιώνα π.χ. η οποιαδήποτε δραστηριότητα τη πρώτη ημέρα καθεμίας από τις επταήμερες φάσεις της σελήνης ήταν ταμπού.

Η τήρηση αυτής της ημέρας περάσε και στους αλλους πολιτισμούς. Έτσι καθιερώθηκε το εβραϊκό Σάββατο και αργότερα η Κυριακή των Χριστιανών. Ο Ηλιος και η Σελήνη ήταν σημαντικές θεότητες στο πανθεον των ουράνιων θεων της Μεσοποταμίας. Το ιδιο συνέβαινε και με αλλα αστέρια των οποίων οι κινήσεις φαινόταν ακόμη πιο ασταθείς. Αυτά ήταν οι πλανήτες, και ο ιερέας, μέσα από το ζιγκουράτ, έβλεπε συνολικά πέντε. Ο πιο λαμπρός, η Αφροδίτη-Ισταρ, για τους Βαβυλώνιους μάντεις- ήταν αστρο πρωινο και βραδινό, που μερικές φορές έλαμπε ακόμη και όταν ο Ηλιος ήταν ψηλά στον ουρανό. Ήταν , η θεα της νιότης, της ομορφιάς, και του ερωτα, επειδή η φωτεινότητα της δεν ήταν σταθερή. Επιπλέον ήταν η κυρια των μαχών, απεικονιζόταν πάνω σε ένα λιοντάρι, με το όπλο στο χερι.

Ο Δίας, ο άλλος λαμπρός πλανήτης, συνδέθηκε με τον Μαρδουκ, το βασιλιά των θεων, αφού η ακτινοβολία του ήταν βασιλική και σταθερή. Ο Μαρδουκ, μπορούσε να εξαπολύσει καταιγίδες και κατακλυσμούς, αλλα σε γενικές γραμμές ήταν σπλαχνικός. Χάριζε την επίγεια δυναμη και δόξα. Αντίθετα, ο Αρης, με το κόκκινο, αρνητικο του φως, γνωστός ως Νεργκαλ, ήταν ο θεός του πολέμου, ο πρόδρομος, του θανάτου και της καταστροφής.
Ο μακρινός, αργα κινούμενος Κρονος- Νινουρτα για τον ιερέα- ο οποίος εμφανιζόταν σαν μια ωχρή και τρέμουσα θεότητα, ήταν ο θεός του χρόνου, των γηρατειών, της λογιότητας. Επειδή, ο κύκλος του γύρω από το στερέωμα διαρκούσε περίπου 30 χρονια, ο Νινουρτα έβλεπε τα πράγματα μακροπρόθεσμα. Ο Ερμής η αλλιώς Νεμπου, γρήγορος οπως ο υδράργυρος, ήταν το ακριβώς αντίθετο του από άποψη προσωπικότητας και επίδρασης. Η ταχύτητα του του έδωσε τη φήμη της πονηρής αλεπούς.

Η παρακολούθηση της πορείας των πλανητών ζάλισε τους ιερείς. Οι πλανήτες φαινόταν να περιπλανώνται στον ουρανο όπως ήθελαν, χωρίς καμία λογική σχέση μεταξύ τους η με οτιδήποτε άλλο. Ο Ερμής χόρευε μπρος και πισω στην περιοχή του Ηλιου. Ο Κρονος καθυστερούσε για χρονια στον ιδιο αστερισμό λες και τον είχαν αλυσοδέσει σε εκείνη την θέση. Μερικές φορές ενας πλανήτης ακολουθούσε μια κανονική κατεύθυνση προς τα εμπρός, μετα σταματούσε η ακόμη και οπισθοδρομούσε μετατρέποντας έτσι την φορά του σε ανάδρομη.
Οι ιερείς ονόμαζαν αυτούς τους ιδιότροπους πλανήτες “μπιμπους” η “αγριοκάτσικα” – ενας παλιος ασεβής όρος για τους θεούς που είχαν ανθρώπινο πεπρωμένο. Οι κινήσεις τους όμως καταγράφονται με μεγαλη προσοχή και με κάθε λεπτομέρεια ιδιαίτερα κατά τις ημέρες που εμφανιζόταν κοντά στον ορίζοντα λίγη ωρα μετα την δύση του Ηλιου.

Καθώς τα αγριοκάτσικα χοροπηδούσαν στο στερέωμα, οι καλούμενοι σταθεροί αστερισμοί πρόσφεραν εύκολα σημεία αναφοράς για την καταγραφή των κινήσεων τους. Οι ιερείς χώρισαν τον ουρανο σε τρεις πλατιές λεωφόρους, οι οποίες μετέφεραν τα αστέρια σαν να ήταν ιμάντες μεταφοράς. Ο πιο βόρειος ιμάντας φαινόταν να περιστρέφεται γύρω από τον Πολικο Αστέρα- εφόσον ο αστεροσκόπος την παρατηρούσε από το Βόρειο Ημισφαίριο της Γης- και οι αστερισμοί της δεν έδυαν ποτε. Σύμφωνα , με μερικούς ειδικούς, αυτος ο ιμάντας ανήκε στον Ανου, την θεότητα που κυβερνούσε τους ουρανούς.

Ο Ενλιλ, ο θεός του ανέμου και της βροχής, έλεγχε τον μεσαίο ιμάντα, του οποίου τα αστρα φαίνονταν ότι ανέτειλαν και έδυαν με την περιστροφή της Γης. Ο πιο νότιος ιμάντας περιλάμβανε αστρα που μπορεί να εξαφανίζονταν για μήνες, το χειμώνα, όταν το βόρειο ημισφαίριο, απομακρυνόταν από αυτά και τον Ηλιο. Εδώ βασίλευε ο θεός των Υδάτων Εα, ο οποίος αναδυόταν περιοδικά για να σώσει την ανθρωπότητα σε ωρες κρίσης, και κατόπιν εξαφανιζόταν και παλι, μέσα στη γενέτειρα του, τον ωκεανό. Απεικονιζόταν ενας σοφός γέρος που φορούσε μανδύα σε σχήμα ψαριού. Έδωσε στον κόσμο την επιστήμη, την τέχνη, τη γραφή αλλα και την μαγική γνώση.

Η Μέση Ανατολή ήταν πάντα ενας τόπος συγκρουόμενων πολιτισμών και στρατών, έτσι τον 7ο αιώνα π.χ. ξεκίνησε μια περίοδος γεμάτη ταραχές που άλλαξε το πολιτιστικο κλίμα. Η Ασσυριακή αυτοκρατορία, κατέρρευσε, αφού έφτασε στο ζενίθ της δύναμης της. Νέες πολιτιστικές επιδράσεις ξεχύθηκαν στη χωρα από την Περσία, ανατολικά, και τους ελληνόφωνους που ζούσαν στις ακτές του Αιγαίου Πελάγους, δυτικά. Η αρχαία πόλη της Βαβυλώνας, παρηκμασμένη, στην εποχή των Ασσυρίων, γνώρισε καινούργια αίγλη με τον δραστήριο Χαλδαιο βασιλιά Ναβουχοδονόσωρ. Οι Εβραίοι χρονικογράφοι τον δυσφήμησαν επειδή κατέλαβε την Ιερουσαλήμ και υποχρέωσε τους Εβραίους να ζήσουν στην Βαβυλώνα εξόριστοι- στο βιβλίο του Δανιήλ βεβαιώνεται ότι τρελάθηκε και έτρωγε χορτάρι.

Αλλά κατά την διάρκεια της βασιλείας του, από το 605 μεχρι το 562 π.χ. ανοικοδόμησε τη Βαβυλώνα και την έκανε μια πόλη αδιαφιλονίκητης λάμψης, με Κρεμαστούς Κήπους οι οποίοι κατατάσσονται στα μεγάλα θαύματα του κόσμου και ένα υπέρλαμπρο καινούργιο επταοροφο ζιγκουράτ για τη σπουδή των ουράνιων μυστηρίων.

Οι Βαβυλώνιοι ιερείς, σαν να εμπνεοταν από αυτό το βασιλικό περιβάλλον, συνέτασσαν τους πίνακες των αστρονομικών δεδομένων με διπλή ενεργητικότητα. Το ημερολόγιο διορθώθηκε, με μια νεα, πιο κανονική μέθοδο προσαρμογής των σεληνιακών μηνών στους ηλιακούς. Οι παρατηρήσεις έγιναν πιο ακριβείς, αφού οι ερευνητές, για να εντοπίσουν τα διάφορα ουράνια σώματα, χρησιμοποιούσαν, πλέον, μαθηματικά. Ηλιακά και υδάτινα ρολόγια βοηθούσαν στην χρονομέτρηση των αστρικών γεγονότων. Οι ερευνητές χώρισαν την ημέρα και τη νύχτα σε ίσες περιόδους: 12 ωρες από το ένα μεσημέρι μεχρι το άλλο, με κάθε ωρα να περιλαμβάνει 60 λεπτά και κάθε ένα λεπτό 60 δευτερόλεπτα. Έτσι παρόλο που οι μονάδες μέτρησης του χρόνου ήταν διπλές σε διάρκεια από τις δικές μας, κάθε πλακά ρολογιού στον κόσμο, σήμερα, απεικονίζει την εργασία των Βαβυλωνίων αστρολόγων.

Οι Βαβυλώνιοι αστρολόγοι μελέτησαν και τους κύριους αστερισμούς, πολλοί από τους οποίους είχαν ανακαλυφθεί σε προηγούμενες εποχές αλλα η ουσιαστική ασχολία τους ήταν οι αστερισμοί που διέτρεχαν το μεσο του ουρανού, την Οδό του Ενλιλ, αφού αυτή τη λεωφόρο ακολουθούσε ο Ηλιος, η Σελήνη και οι πλανήτες. Διέκριναν ένα σύνολο από δεκαοχτώ τέτοια σχήματα και περιλάμβανε όλα τα σημεία του σύγχρονου ζωδιακού, εκτός από τον Κριο, το Κριάρι.

Κάθε αστερισμός έπαιρνε αστρολογικο χαρακτήρα ανάλογα με το φυσικο σχήμα του, και το ρολο που έπαιζε στην μυθολογία. Ο αστερισμός που αργότερα, ονομάστηκε Ζυγος, η Ζυγαριά, αντιπροσώπευε την ισορροπία και την κριση. Η Παρθένος, που αρχικά απεικονίστηκε σαν ένα αυλάκι σε ένα χωράφι με σιτηρά, συνδεόταν με την γονιμότητα.

Ο Σκορπιός, ένα φθινοπωρινό ζώδιο, διαπερνούσε τον Ηλιο με το δηλητηριώδες κεντρί του και τον άφηνε αδύναμο και μισοπεθαμένο. Τελικά, οι ιερείς, χώρισαν την οδό του Ενλιλ, σε 12 ίσα μηνιαία τμήματα και ονόμασαν το καθένα από αυτά ανάλογα με την αντίστοιχη ομάδα αστρων. Το γεγονός ότι υπήρχαν περισσότεροι αστερισμοί από τμήματα, όπως επίσης και ότι ορισμένοι απλώνονταν σε μεγαλύτερες εκτάσεις από αλλους, δεν είχε καμία σημασία. Μερικούς, δεν τους έδιναν σημασία, και τα διαφορετικά μεγέθη αλλων αγνοούταν. Ο ζωδιακός πήρε την τελική του μορφή λίγο καιρο πριν το τέλος του 5ου αιώνα π.χ. οπου τα 12 ζώδια χώρισαν τον ουρανο σε ίσα τμήματα 30 μοιρών το καθένα. Αυτο αποτέλεσε, από τότε, με λίγες μονο μετατροπές, το βασικο εργαλείο της αστρολογίας.

~ ღ ~ Like ✔ Share ✔ Tag ✔ Comment ✔ ~ ღ ~
Email: astro.ephimerides@gmail.com

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.